13Cze
self

Linkedinowe selfie

Telefon wycelowany prosto w twarz, światło ustawione, wiatr we włosach, no i dziubek – pełna gotowość. Jeszcze tylko puknięcie w ekran i jest. Selfie – autoportret XXI wieku, znak Twojej obecności i… dowód próżności.

Profesjonalne zdjęcie profilowe na LinkedIn

Obraz wart więcej niż tysiąc słów – truizm, prawda? Trudno mu jednak odmówić słuszności – również w przypadku popularnych selfies. Mówią więcej niż zdajemy sobie sprawę i niż byśmy chcieli. Zazwyczaj się nad tym nie zastanawiamy, ale inaczej jest w przypadku profilówek w sieciach profesjonalnych.

Tu od naszego internetowego wizerunku wiele może zależeć: nowa praca, nowe kontakty, nowy biznes. Dlatego zdjęciu profilowemu na LinkedIn poświęcamy sporo uwagi. Jak je przygotować? Co zrobić, aby przyciągało zamiast odstraszać?

Wszystko ładnie, pięknie ale, jak w praktyce osiągnąć taki efekt? Poznaj 6 kroków do profesjonalnego zdjęcia profilowego na LinkedIn.

Jeśli wiesz, co chcesz powiedzieć…

Na początek odpowiedz na pytanie: co chcesz powiedzieć? Pomoże Ci tu 2. krok budowania efektywnego profilu na LinkedIn – czyli określenie osobistych fraz kluczowych. Jeżeli jedną z nich jest ekspert w sprzedaży B2B, zapewne będziesz chciał zakomunikować swoją fotografią profesjonalizm, spokój i zaufanie. Jeśli pozycjonujesz się jako inspirujący mówca prawdopodobnie Twoim celem będzie pokazanie energii, wiedzy i kreatywności. Wybierz 1-3 wartości, które ma wyrażać Twoje zdjęcie.

Dobierz kolory

Jeśli wiesz, co chcesz powiedzieć, zastanów się, jak to zrobić. Bardzo ważny jest tu dobór kolorów – ubioru i tła. W większości poradników znajdziesz informację, że powinieneś unikać mocnych barw. I częściowo jest to prawda. Tak, zdjęcie na krwistoczerwonym tle nie będzie dobrym pomysłem, ale na przykład czerwone dodatki do stroju mogą dodać energii Twojemu przekazowi.

Dlatego naczelna zasada to: unikaj kolorów, które Cię nie reprezentują. Wybierz te, z którymi czujesz się dobrze. Poniżej ściągawka. Tak, celowo proponuję Cie spojrzenie w świat firm, ponieważ Twój profil na LinkedIn to element budowania Twojej marki osobistej, którą kreujesz między innymi po to, aby znaleźć markę pracodawcy, z którym będzie Ci po drodze.

Co do samej grafiki – to spolszczona wersja Color Emotion Guide, która krąży po internecie od lat. Możemy się przyczepić do kilku nieścisłości, ale na potrzeby linkedinowego selfie wystarczy. Przyjrzyj się grafice i wybierz 1-3 kolory, które mają dominować w Twoim ubiorze i dodatkach.

Color Emotion Guide

Nie przebieraj się, ubierz się

Jeśli wiesz co i jak chcesz powiedzieć, zastanów się, czym to zrobić.

Między innymi strojem. Jak go dobrać, by wypaść w nim dobrze – nie tylko na zdjęciu?

Widujesz facetów w garniturach, którzy noszą je jakby mieli na sobie zbroję? To właśnie przebrani panowie. Unikaj ubioru, w którym będziesz się czuć jak oni. Jeśli masz wypaść naturalnie, tak ma Ci też być w wybranym stroju. W kontekście profesjonalnym, najlepsze praktyki radzą, że warto wybrać ubiór adekwatny do Twojej obecnej lub potencjalnej pozycji w organizacji. I jest to dobry kierunek. Ale w kontekście kolejnych kroków kariery jedna ze wskazówek mówi też, że gdy chcesz awansować, powinieneś ubierać się jakbyś był swoim szefem, aby w ten sposób pokazać swoją wartość i aspiracje. Ta strategia jest obarczona pewnym ryzykiem, ale i pokusą – przemyśl to.

Spójrz na siebie

Twoja twarz dużo mówi – nawet kiedy milczy. Zacznijmy od wzroku. Nie uciekaj nim po kątach, bo to samo będą robiły oczy odbiorcy. Zdjęcie powinno patrzeć na wprost albo delikatnie w kierunku tekstu – tak, aby nie kierować uwagi poza obszar czytania – tam są tylko reklamy.

Uśmiechnij się

No właśnie tylko który uśmiech wybrać? Ten z numerem 5? A może ten Mona Lisy? Taki jak lubisz – naturalny. Ale pokaż zęby – spokojnie, tylko górne. Dlaczego? W czasach plemiennych był to sposób na udobruchanie, załagodzenie sytuacji (szympansy korzystają z niego do dziś) – ewolucja biegnie dalej, ale mechanizm działa podobnie jak w przeszłości.

Wykadruj zdjęcie

Masz zdjęcie i co dalej? Musisz wybrać jego fragment, który pokażesz światu. Jaki? Powinien być to kwadrat o szerokości 400 pikseli. Polecam zapisanie go w formacie PNG, aby podczas uploadu plik nie ucierpiał na jakości. Zadbaj też, aby Twoja twarz zajmowała około 60% kadru. Ludzie lubią twarze – nawet jeżeli nie lubią ludzi.

To tyle. Proste? Sprawdź sam. A gdybyś potrzebował podpowiedzi, jak zbudować efektywny profil na LinkedIn – daj znać.

Podziel się